Eerste interview met Thijs Römer na veroordeling: "Daar wil ik niets over zeggen"
Eerste lange gesprek sinds zaak
Thijs Römer heeft voor het eerst sinds zijn veroordeling in 2023 een uitgebreid interview (dat zou je hier helemaal kunnen terugluisteren) gegeven.
In het NPO Radio 1-programma MISCHA! sprak de acteur en theatermaker ruim een uur met presentatrice Mischa Blok over zijn veroordeling voor online seksueel misbruik van drie minderjarige meisjes, de afgelopen jaren en zijn terugkeer op het toneel, dat niet helemaal lekker werd ontvangen.
Terug op het toneel
Vorige week werd bekend dat hij weer speelt in de voorstelling Een vorm van eenzaamheid. Daarin kijkt hij terug op de periode na zijn rechtszaak. Tegelijk zegt hij dat hij twijfelt aan zijn keuze om opnieuw op te voeren: "Ik weet niet of ik de juiste keuze heb gemaakt”.
Hij vertelt dat hij het acteren lange tijd had losgelaten. "Ik had het acteren eigenlijk uit mijn hoofd gezet. Mijn stem was weg. Ik was een soort hese, rochelende, niet-acterende manspersoon”. Toen Mischa aangaf dat ze nooit heeft kunnen begrijpen dat hij tot zoiets in staat was aangezien hij een dochter van 16 heeft, werd het toch een beetje te ingewikkeld en besloot daar geen antwoord op te geven...
Kritiek en protesten
Sinds zijn terugkeer op het podium krijgt hij opnieuw kritiek. Bij zijn voorstelling staan tegenstanders en op sociale media wordt stevig gereageerd. Hij zegt begrip te hebben voor protest. "Als je mij niet kan vergeven, dan moet je geen kaartje kopen en niet naar me komen kijken. Dat hoeft ook helemaal niet.”
Hij noemt Een vorm van eenzaamheid "een eerste stap in de openbaarheid”, maar nog geen volledige terugkeer. In het theater kon hij naar eigen zeggen uitspreken wat tijdens de rechtszaak niet lukte.
Ik kan spreken vanuit mijn hart en mijn eigen woorden gebruiken. En dat krijg ik ook terug van mensen. Sommigen zeggen na afloop: ’Het heeft mijn beeld gekanteld.’ Dat is voor mij heel belangrijk